Pengikut

tanda - tanda sakit mental



huh hari pertama tulis blog ni..aku dah bukak tajuk SAKIT JIWA ..?? sebab gua tgh sakit jiwa..dan tanda2 ni semua ada pada gua..so lu org rase ape .?? jom kite serbu tanda-2 seseorang sakit mental ...

1. Bercakap tanpa berlandaskan alasan yg kukuh. Oleh sebab emosi mereka sudah terganggu, maka mereka akan bercakap apa saja asalkan mendapat kepuasan hati.

2. Mereka lebih gemar melihat kelemahan org lain tanpa membandingkannya dengan diri mereka sendiri. Memperkatakan dan mencari keburukan orang lain adalah sesuatu yg sangat menarik minat mereka kerana dengan itu mereka akan merasa lega. Mendedahkan keburukan orang lain juga merupakan satu kepuasan emosi mereka.

3. Mereka sangat berminat memerbodohkan orang lain dengan cara mendedahkan keburukan. Mereka suka menggelar dan memangil orang lain dengan nama2 yg mereka anggap lucu atau menghina. Dengan cara itu mereka berpendapat mereka akan mendapat kepuasan dan senang hati.

4. Mereka sering merasa takut kepada sesuatu yg tidak pasti. Ada kalanya mereka menganggap semua orang lain boleh memberikan ancaman kepada diri mereka sendiri. Oleh itu mereka sering bersikap ‘defensive’ yakni menegakkan kebenaran sendiri tanpa menghiraukan pendapat org lain.

5. Mereka menganggap diri mereka lebih betul, lebih ‘smart’, lebih berkemampuan dan lebih tahu dari orang lain lalu mereka berlagak seolah-olah ‘mr. knows all’….

6. Mereka tidak bersedia menerima pendapat orang lain dengan alasan bahawa pendapat orang lain itu cuma ingin meruntuhkan ‘ kredibiliti’ mereka saja…..Oleh itu sikap ‘prejudice’ (prasanka) dan terlalu curiga menyebabkan mereka sukar mempercayai orang lain.

7. Mereka bertindak mengikut dorongan emosi (affective factor) lebih daripada fikiran(cognitive factor) kerana diri mereka sudah dikuasai oleh perasaan. Ini menjadikan mereka sentiasa dilamun dorongan jiwa yang murung, muram dan bila sampai ke peringkat yg cukup serious, mereka akan bercakap seorang diri……..

( sedutan dari.....Emotion and Psychological Disorder)


so ape pandangan kau tentang aku..?? aku mental ke?? dulu dia selalu cakap aku ni saiko..?? hahaa time tu aku gelak..memang aku tengah saiko...memang aku tgh ada masalah jiwa.... aku stress bila xdapat miliki dia..

tanda-tanda yg lebih detail lagik.



Psikologi
  • Kebimbangan
  • Keliru dan kurang daya tumpuan
  • Sukar kawalan diri
  • Perubahan emosi:
  • Tekanan perasaan
  • Kekecewaan
  • Mewujudkan permusuhan
  • Rasa tak berdaya
  • Kurang sabar dan cepat marah
  • Lemah Semangat
  • Susah nak tidur
Gangguan Fikiran

  • Sukar membuat keputusan
  • Kurang minat terhadap aktiviti harian
  • Tidak merasa tercabar terhadap situasi yang sukar
  • Pemikiran positif terganggu disebabkan
  • Sering berfikiran negatif
  • Kurang memberi perhatian
  • Hilang keyakinan diri
  • Hilang tumpuan
  • Penurunan kekuatan mental dalam menghadapi perasaan bingung, takut, kecewa dan cepat marah
Tingkah laku
  • Bercakap dengan cepat dan kuat
  • Suka gigit jari, mengetap bibir, kerap mengerakkan jari, letih
  • Perasaan yang negatif:
  • Mudah tersinggung
  • Terlalu bergantung kepada orang lain
  • Suka memberi komen dan kritik orang lain
  • Boleh bertindak ganas
  • Bertindak secara tidak logik
  • Bertindak keterlaluan dan terlalu beremosi
hoiii rakyat ahli kuboq..alam barzakh..sapa ada ciri2 ni ..bawak2 copat jumpe aku...aku nal bagi tahu angpa neh...angpa mang gila..sama gila macam aku...so apa lagi.?? 


Entry iNi mEnaRik taK?? Like dAn shAre ok..tenks !

Tiada ulasan: